Om uw film op te sturen Klik hier

Home
FILMARCHIEF
1 Minuut film
Animatie
Bedrijfsfilm
Culinair
Dierenmanieren
Diverse
Fantasie
Herfst thema
Intro's
Kunst & kitch
Kerst & Nieuwjaar
Lente thema
Muziek & theater
Reizen
Reportages
Steden & dorpen
Toeristisch
Winter thema
Zomer thema
Projecten mailgroep
Seniorennet
FOTOARCHIEF
Pascallekes 2006
Pascallekes 2007
Pascallekes 2008
Pascallekes 2009
Pascallekes 2010
Pascallekes 2011
Pascallekes 2013
Pascallekes 2014
Pascallekes2015

Beurs langer actief
5 Jaar Seniorennet
Poëziemiddag

UITSTAPPEN

Bulskampveld
Beernem

C-Mine Genk

INFO
Regels mailgroep
Wedstrijdreglement
Fotoarchief leden
Officiële intro
 

Bijkomend licht voor onze camera

De gloeilamp is een van de beste lichtbronnen die er is.Hij heeft een mooi continue spectrum en dat maakt hem indeaal voor bij onze video opnames.De dagen van de gloeilamp zijn geteld en nu is de vraag of de Led-lamp voor ons filmers een goed alternatief is.

De hogere lichtgevoeligheid bij de nieuwe camera's en de opkomst van kleinere lichtbronnen zijn positieve ontwikkelingen voor ons filmers.Alleen al het gewicht en de accucapaciteit maken de Led-lampen voor de filmer interessant.Maar licht voor video luistert heel nauw, want het bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van de opnamen.

Spectrum

Een gloeilamp geeft een egaal wit licht.Alle kleuren van de regenboog zijn in het witte licht in voldoende mate en evenwicht aanwezig. Dit geeft ons een continue spectrum.Dit komt door het feit dat de gloeilamp gemaakt is van wolfraam.Het draadje in de lamp heeft een smeltemperatuur van 3600 graden Celsius.Door het feit dat het zo heet wordt geeft het, de natuurwetten volgend, een mooi witheet licht.De lamp is echter kwetsbaar en de gloeidraad gaat vlug stuk. Ook een nadeel is dat het grootste deel van de energie omgezet wordt in warmte.

Zoekend naar een zuiniger lamp kwam men in de tijd bij de TL-lamp.Maar voor Video is de TL -buis ongeschikt omdat ze een grillig spectrum heeft.Daardoor komen de kleuren van ons onderwerp totaal anders over dan dat ze in werkelijkheid zijn.Ook kan men het licht van de TL-buis niet bundelen door de lengte van deze lichtbron.Daarom komen we bij de Led-lamp die een heel kleine lichtbron is.

LED

De term Led staat voor Light emitting diode in klare taal een diode die licht uitzend. Een diode is een elektronisch component die de stroom slechts in een richting doorlaat. De Led wordt vervaardigd uit kristallen die via zeer complexe processen worden geproduceerd uit galiumnitride (GaN) of galliumnitride (GaP). De kristallen hebben de eigenschap dat ze licht uitstralen wanneer er een stroom doorheen vloeit. Deze stroom loopt van een hoog naar een laag energieniveau (potentiaal) en de led zendt daardoor een lichtpakket uit dat men foton noemt.Kristallen gemaakt van GaN zenden blauw licht uit, de Gap-kristallen zenden rood licht uit.

 

 

 

 

 

FOSFOR

De lichtindustrie maakt gebruik van fosfor. Fosfor heeft de eigenschap dat het een lichtdeeltje kan omzetten dan de ene kleur (golflengte) naar een andere kleur. Een TL -lamp bijvoorbeeld produceert onzichtbare UV-stralen.De TL-lamp wordt echter voorzien van een fosofrsamenstelling waardoor de UV-straling wordt omgezet naar zichtbaar wit licht. Fosforen spelen dan ook een belangrijke rol bij Led-verlichting.Ze zorgen er namelijk voor dat de blauwe lichtdeeltjes van een GaN-kristal worden omgezet in lichtdeeltjes die samen wit licht vormen.Met fosforsamenstellingen spelen is spelen met kleur. Hoe beter de onderlinge afstemming van de fosforen hoe beter het witte licht. Een led vervaardigen is dan geen eenvoudige job. De kristallen uit een en hetzelfde productieproces hebben niet altijd dezelfde eigenschappen, hierdoor kunnen de kleur van de lichtdeeltjes die ze uitzenden verschillen. De Led-lampjes worden daarom door de fabrikant zo zorgvuldig mogelijk geclassificeert. In de praktijk verschilt het spectrum van de lampjes en verspreiden ze een verschillend wit licht.

Hoge Eisen

De eisen die wij als filmer aan licht stellen zijn daarom zeer hoog.Het moet egaal zijn, overal dezelfde kleur hebben en de bundel mag niet in intensiteit verschillen.Ook het spectrum moet goed zijn. Wat willen wij dan? Het licht moet zijn opgebouwd dat alle kleuren van ons te filmen objecten goed worden weergegeven. Daglicht bevat immers alle kleuren van de regenboog. Kunstlicht is beperkter en daarom moeten we kritisch zijn op de kwaliteit hiervan. Als voorbeeld geef ik hier een tomaat. Het licht van onze videolamp valt op een tomaat. De tomaat reflecteert de rode lichtstralen naar de camera, de overige kleuren worden door de tomaat geabsorbeerd. Als het spectrum van het gebruikte licht onvoldoende rood bevat, is de tomaat niet in staat om alle aspecten van zijn kleur in voldoende maten terug te kaatsen. Daarom kan het gebeuren dat de kleur van de tomaat in onze opname niet juist wordt weergegeven.

Warm of Koud

Voor videoverlichting worden meestal Led's gebruikt van 6000 kelvin, omdat die koud wit licht uitstralen. Het voordeel van deze Led's is dat ze het meeste licht leveren voor het minste geld. Maar het grote nadeel is dat ze aspecten van het spectrum missen in het rood en het cyaan. De kleur van de huid wordt niet goed weergegeven.De meeste plaatsen dan filters voor de lamp om het warmer te maken, het nadeel hiervan is dat een filter licht wegneemt. Dus zit men met een verkeerde lichtbron er zit namelijk te weinig rood in. Bij de aanschaf van een Led-lamp van 6000 kelvin moet men maar eens de proef doen en proberen een huidskleur te filmen. Neemt men echter een Led-lamp van 4000 kelvin heeft men het beste spectrum maar het nadeel hiervan is dat ze merkelijk duurder zijn. Best proberen voor een witte wand is ook de boodschap omdat men dan kan testen of er geen kleurverschillen zijn in de bundel van de lamp. Let ook op grote intensiteitsverschillen en vermijd Led-lampen die harde schaduwen geven.

Hieronder zien jullie het spectrum van een lamp van 6000 kelvin en 4000 kelvin:

En vergeet niet als er geen rood is kan de meest geavanceerde camera het niet maken. Met de witbalans in te stellen vragen jullie aan de camera of hij wit kan maken met de kleuren rood, groen en blauw die hij binnen krijgt. Dat kan de camera wel, hij opent dan gewoon het rode kanaal wat verder als hij onvoldoende rood licht detecteert. Maar het gevolg hiervan is dat jullie meer ruis krijgen in het rode kanaal en dus nooit een mooie rode kleur.

Dus Led's van 4000 kelvin zijn stukken beter omdat alle kleuren evenwichtiger aanwezig zijn.

Voordelen Led-lampen

Led-lampen hebben als groot voordeel dat ze weinig energie verbruiken en dus lang branden op een acculading. Een gloeilamp heeft een lichtopbrengst van zo'n 10 tot 12 lumen per watt,een Led-lamp daarentegen heeft een livhtopbrengst van 100 tot 120 lumen per watt.Daaruit kunnen we besluiten dat we veel minder energie nodig hebben voor dezelfde lichtopbrengst. Onze batterij gaat daardoor ook veel langer mee.Nog een voordeel is dat bij spanningsvermindering een gloeilamp direct een mindere lichtopbrengst heeft. Een Led daarentegen stort de lichtopbrengst niet in elkaar bij een spanningsafname. Een Led-lamp heeft ook minder kwetsbare onderdelen en is robuust. Al deze redenen maken hem tot een zeer aantrekkelijke lichtbron voor ons filmers.

Wama4040 (Mentor Mailgroep Filmen)

e-mail : filmenseniorennet@gmail.com

 

WIE, WAT, HOE
Instructie video's
Nieuwe camcorder
Spreek een voice over in
Zoeker op uw scherm
Tutorials Studio 16
Nieuwe HD camera kopen
Gebruik Editor
Mailgroep Filmen
 
LINKS
Software review
Video bewerking
Digitale video
ARTIKELS
Hoe film beoordelen
Hoe Sonofind gebruiken
Bijkomend licht voor onze camera
Videoformaten
A
udacity
IEEE1394 onder Windows 7
Dualboot
Leren monteren
Onze film bewaren
Groothoek- en Teleconverters
Muziek bij onze film
Bits en Bytes


Film Tips
Mailgroep filmen, digitale video & montage
SENIORENNET.BE